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11.5 University English Education in the Age of AI AI時代の大学英語教育

Event Details

Date/Time: Tuesday, November 5, 12:00-13:00 (JST)

Online: Zoom

Speaker: Tom Gally

Language: English(英語)

Speaker Bio

Tom Gally トム・ガリー

Tom Gally is Emeritus Professor of the University of Tokyo and Project Professor at the UTokyo Global Education Center. He formerly served as managing director of the ALESS/ALESA program and chair of the Graduate Program on Global Society (GSP). He is the author or editor of numerous articles, dictionaries, and books, including Eigo no Aporia [The Problems of English] (Kenkyusha, 2022), which explores the complex status of English in Japanese society. Website: gally.net

トム・ガリーは東京大学名誉教授、東京大学グローバル教育センター特任教授。ALESS/ALESAプログラムのマネージング・ディレクター、国際人材養成プログラム(GSP)委員長を歴任。著書、辞書、論文多数。近著に、日本における英語の複雑な状況を探求した『英語のアポリア』(研究社、2022年)がある。ウェブサイト:gally.net

 

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Abstract

English education in Japan faces a number of long-standing issues. While English is widely studied, it is relatively little used, leading to questions about its purpose in the curriculum. The complex and diverse nature of the language and the individuality of the learners are often overlooked in favor of standardized approaches to teaching and assessment. While language is fundamentally social, young people are evaluated as individuals at key transition points in their academic and professional lives. This talk will explore the challenges and opportunities presented by these issues, considering how English and other curricula can be reformed to better prepare students for a future in which they will be able to use powerful AI tools to tackle the difficult problems facing humanity. It will consider how to foster more interactive problem-based learning and how to reconcile such approaches with the enduring emphasis on individual assessment in the Japanese educational system. It will also address the need for more effective communication and collaboration between classroom faculty, particularly those on fixed-term contracts, and tenured/administrative faculty to facilitate meaningful curricular reform in a bottom-up manner.

日本の英語教育は、長年、多くの課題に直面してきました。英語は広く学習されていますが、実際にはあまり使われておらず、カリキュラムにおけるその目的が問われています。複雑で多様な言語の性質と学習者一人ひとりの個性はしばしば見過ごされ、標準化された教授法と評価方法が優先されてきました。言語というものは本来社会的なものであるにもかかわらず、若者は進学や就職といった重要な転換期において、個人として評価されます。これらの課題がもたらす課題と機会について、本講演では探求します。特に、学生たちが将来、強力なAIツールを活用して人類が直面する難題に取り組めるよう、英語教育や他のカリキュラムをどのように改革できるかを考察します。よりインタラクティブな問題解決型学習をどのように促進するか、また、そのようなアプローチを日本の教育システムにおける個人評価の重視とどのように両立させるかについて考察します。さらに、ボトムアップ方式で有意義なカリキュラム改革を促進するため、特に特任教員を含む教室担当教員と専任教員との間で、より効果的なコミュニケーションと協力を促進する必要性についても論じます。


Contact

gfd-tokyo@adm.c.u-tokyo.ac.jp

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