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11.21 The Practice of Slow Looking 「ゆっくり見る」という学びの実践

Event Details

Date/Time: Thursday, November 21, 14:00-17:00 (JST)

Location: Komaba International Building for Education and Research (KIBER) 314

Speaker: Olivia Meehan

Language: English(英語)

Followed by a dinner meeting 17:30-19:00

Seats are limited to 20; first come, first served

Speaker Bio

Olivia Meehan オリビア・ミーハン

Olivia Meehan received her MPhil and PhD in the History of Art from the University of Cambridge, King’s College. Her graduate research focused on the circulation of cultural material and ideas in early modern Europe and Japan. She has also trained at the V&A Museum London (International Initiatives) in Creating Innovative Learning Programmes. Since graduating she has worked in museums and galleries, and as a lecturer and tutor in the History of Art. Her current research focuses on Observation, Imagination and Slow Looking.

オリビア・ミーハン。メルボルン大学アーツ学部講師、オブジェクト介在型学習・アーツ教育イノベーション担当。近世ヨーロッパと日本における文化資料と思想の流通に焦点を当てた研究を行い、ケンブリッジ大学キングスカレッジで美術史の修士号と博士号を取得。ヴィクトリア&アルバート博物館で「革新的学びの創造プログラム」トレーニング修了。博士号取得後は美術館やギャラリーで働き、美術史の講義や学習指導を行う。現在は、観察、想像力、スロー・ルッキングに焦点を当てた研究をしている。

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Abstract

We are overwhelmed with visual stimuli and information, especially via social media feeds which compel us to “spend our time” at their hectic pace. Drawing on contemplative pedagogy and visual thinking strategies, this workshop will explore ways to foster and promote “attention” as a practice, applicable across a range of disciplines from humanities to sciences. What greater detail will we notice, and how might the practice of slow looking help us develop critical thinking skills and visual intelligence? Discipline-led exercises carefully embedded into teaching may offer students a framework for establishing a practice of looking and attending to ideas, readings, and the world around us. In this workshop we will consider the use of works of art, and everyday objects, as an ideal context in the formation of contemplative practice. Research shows that most people spend around 8-20 seconds looking at a single work of art. How does our experience of art and ideas change if we slow down and spend more time contemplating a single work of art or object? What role can art play in disciplines outside the humanities? This interactive workshop offers participants an opportunity to practice slow looking and contemplation, and some suggestions for curriculum design that incorporates art and objects.

私たちは視覚的な刺激や情報に圧倒され、特にソーシャルメディアのフィードを通じて、慌ただしいペースで「時間を過ごす」ことを余儀なくされています。このワークショップでは、観想的な教育法と視覚的思考戦略を利用して、人文科学から自然科学まで幅広い分野に適用できる実践としての「注意を向ける」ことを促進する方法を探求します。ゆっくり見るという実践を通して、私たちはどのような詳細に気づき、そして、どのように批判的思考スキルと視覚知能の開発を助長できるのでしょうか?「見る」という練習を授業に周到に組み込むことで、アイデア、課題、そして私たちの周りの世界により効果的に注意を向けるためのフレームワークを学生に提供することができます。このワークショップでは、観想的実践の理想的な文脈として、アート作品や日常的なオブジェクトの使用について考えます。ある研究によると、ほとんどの人は一つのアート作品を見るのに8〜20秒しか費やしません。ゆっくりと、一つのアート作品や物体を観想する時間を増やすと、アート体験やアイデアはどのように変化するでしょうか?また、人文科学以外の分野でアートはどのような役割を果たすことができるのでしょうか?このインタラクティブなワークショップでは、参加者にゆっくりと見つめ、観想する機会を提供し、アートとオブジェクトを組み込んだカリキュラムデザインを提案します。

Contact

gfd-tokyo@adm.c.u-tokyo.ac.jp

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