TASTE – Supporting Classroom Innovationテイスト – 教室イノベーションを支援する
(Testing active learning sessions for teaching enhancement)教育強化のためのアクティブラーニングの試行
Goal目標
To encourage the use of active learning methods in classes taught at the University of Tokyo, Komaba. We particularly envision that this goal may yield a long-term, gradual buildup of courses offering some content in active learning formats, and that this gradual change should yield an improvement in the effectiveness of teaching on campus.
東京大学駒場の授業にアクティブ・ラーニングの手法を導入する。特に、この目標は、長期的かつ段階的にアクティブ・ラーニング形式のコンテンツを提供するコースを構築し、その段階的な変化により、学内の教育効果の向上をもたらすことを想定しています。
Brief Synopsis概要
Faculty may view particular concepts as difficult to teach effectively within some of their classes, perhaps because they are commonly misunderstood on exams. Faculty may choose one lecture session within a course that they teach, and propose to teach it via active learning methods. Such faculty may submit an application explaining the topic and the current format, and proposing how they wish to teach it in an active learning context. If approved, the faculty member will implement the active learning session. Faculty members affiliated with this program are available to assist, if requested. Faculty who need expenses for implementing their design may request funding of up to 50,000 yen from GFD.
教員は、特定の概念を、おそらく試験でよく誤解されるため、一部の授業で効果的に教えるのが難しいと考えるかもしれない。教員は、担当するコースの中から1つの講義を選び、アクティブラーニングの手法で教えることを提案することができます。そのような教員は、トピックと現在の形式を説明し、アクティブ・ラーニングの文脈でそれを教える方法を提案する申請書を提出することができます。承認されれば、その教員はアクティブラーニングのセッションを実施することになります。ご要望があれば、本プログラムに所属する教員がサポートします。デザインの実施に費用が必要な教員は、GFDに50,000円を上限とする資金提供を要請することができます。
Application Procedure応募方法
Interested faculty should write a two-paragraph application. The first paragraph details the course and the specific lecture session to be altered. The second paragraph should describe the vision for the session, reimagined via active learning methodology. Should the faculty require any funding, its rationale and specific items to be purchased must be noted.
希望する教員は、2段落の申請書を書いてください。最初のパラグラフでは、コースと変更する特定の講義セッションの詳細を説明する。第2パラグラフでは、アクティブ・ラーニングの方法論によって再構築されたセッションのビジョンを記述すること。資金が必要な場合は、その根拠と具体的な購入品目を明記すること。
Evaluation and Restrictions応募要件
Any courses offered at Komaba campus can apply. However, the application must be made with the understanding that GFD is primarily for courses that are taught in non-Japanese languages and therefore the knowledge and experience gained from TASTE should ultimately be transferable to such courses. Courses that have traditionally employed a predominantly lecture format and may incorporate more active learning methodologies are especially welcome to apply.
駒場キャンパスで開講されているコースであれば、どのコースでも応募可能です。ただし、GFDは主に日本語以外の言語で行われるコースを対象としているため、TASTEで得た知識や経験は最終的にそのようなコースにも転用可能であることを理解した上で申請する必要があります。特に、従来は講義形式が主流であったコースで、よりアクティブな学習方法を取り入れる可能性のあるコースは、応募を歓迎します。
Implementation実践
In principle, faculty affiliated with the program will visit each session proposed, in the hopes of being a sounding board for reflecting on the implementation.
原則として、プログラムに所属する教員が提案された各セッションを訪問し、実施内容を振り返るための相談相手となることを期待します。
Reporting成果報告
Sharing knowledge and experience is the best way to start a conversation about teaching. Faculty who have projects accepted by the TASTE program will be required to deliver a short written report and a brief oral presentation on the implementation of the activity (including, where possible, an evaluation of its effectiveness).
知識や経験を共有することは、教育についての会話を始めるための最良の方法です。テイストプログラムにプロジェクトを採択された教員は、活動の実施状況(可能であれば、その効果についての評価も含む)について、簡単な書面報告と簡単な口頭発表を行うことが要求されます。