Global Faculty Development The University of Tokyo

About GFD

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Mission Statementミッションステートメント

The Global Faculty Development Initiative at the College of Arts and Sciences at the University of Tokyo aims to promote teaching excellence among the instructors who offer courses in foreign languages.

東京大学教養学部のグローバル・ファカルティ・ディベロップメント・イニシアチブは、外国語コースを担当する教官の優れた教育を促進することを目的としています。

Expose current and future faculty to effective, learner-centered teaching techniques.現在および将来の教員を対象に学習者中心の効果的な教授法を紹介する。

Nurture instructors who can teach content courses in languages other than Japanese.日本語以外の言語で科目を担当できる講師を育成する。

Actively engage in exchange of ideas and research on global faculty development.グローバルなファカルティ・ディベロップメントに関する意見交換や研究を積極的に行う。

GFD Committee MembersGFD委員会メンバー

Director委員長

Isabelle Giraudouイザベル・ジロドウ

Organization for Programs on Environmental Sciences 環境科学プログラム推進機構

Isabelle Giraudou is an associate professor at the University of Tokyo, the Organization for Programs on Environmental Sciences, where she teaches Environmental Legal Studies. In this position, she seeks to implement student-centered teaching methods based on complementary learning styles (including case studies and project-based learning). She is especially interested in designing learning frameworks addressing regulation in emerging fields of transnational expertise, with a focus on Earth system governance and law. Moreover, each of her university position has sharpened her scholarly interest in interdisciplinary approaches to the curriculum and global skills education as an object of research. Focusing on East Asia, her current research project examines how the ‘Anthropocene’ scientific proposal and its narratives are progressively permeating legal studies, and explores the possibility to develop interdisciplinary case-based education in the environmental field of knowledge.

東京大学環境科学プログラム機構准教授として、環境法学を教える。特に、地球システムガバナンスと法律に焦点を当てた、国境を越えた新たな専門分野の規制に対応する学習フレームワークの設計に関心がある。また、大学では、カリキュラムの学際的アプローチや研究対象としてのグローバルスキル教育への関心を高めてきた。現在の研究プロジェクトでは、東アジアに焦点を当て、「人新世」の科学的提案とその物語がどのように法学に浸透しつつあるかを検証し、環境分野の知識における学際的ケースベース教育を発展させる可能性を探っている。

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Leading Faculty Member教員リーダー

Hiro Saito齊藤 弘久

College of Arts and Sciences 大学院総合文化研究科・教養学部

Hiro Saito is a Project Associate Professor of Global Faculty Development at the University of Tokyo. Trained as a sociologist, he is generally interested in the intersection of power and knowledge. He specifically studies how interactions between government, experts, and citizens shape policymaking in highly technical issues. As a mindfulness and design thinking practitioner, he has also been pursuing educational innovations to promote the holistic growth and collective well-being. Currently, he focuses his time and energy on innovating the GFD program and creating a new university in Hida, Japan, to champion higher education institutions as facilitators of transformative learning and positive social change.

東京大学グローバル・ファカルティ・ディベロップメント特任准教授。社会学者として学んだ後、権力と知識の交差に関心を持つ。特に、高度に技術的な問題において、政府、専門家、市民の相互作用がどのように政策決定を形成するかを研究している。また、マインドフルネスとデザイン思考の実践者として、全人的な成長と社会的幸福を促進するための教育イノベーションを追求している。現在は、GFDプログラムの発展と、飛騨に新しい大学を設立することに時間とエネルギーを注ぎ、変革的学習とポジティブな社会変革の促進者としての高等教育変革に取り組んでいる。

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Deputy Director副委員長

Richard Sheffersonリチャード・シェファソン

Organization for Programs on Environmental Sciences 環境科学プログラム推進機構

Richard Shefferson is an American evolutionary biologist who earned his PhD at the University of California at Berkeley, and previously worked as assistant professor at the University of Georgia’s Odum school of Ecology. He currently teaches evolution, ecology, statistics, and field and molecular methods in evolution and ecology. His primary interest in teaching is to find innovative ways of training the next generation of biologists, with applications at both the undergraduate and graduate levels. He also retains an interest in teaching cutting edge perspectives on evolution to the general public.

アメリカの進化生物学者。カリフォルニア大学バークレー校で博士号を取得した後、ジョージア大学オダム生態学部の助教授として勤務した後、現在は、進化学、生態学、統計学、進化・生態学におけるフィールド・メソッドや分子生物学的メソッドを教えている。次世代を担う生物学者を育成するための革新的な方法を見つけることが、彼の教育における最大の関心事であり、学部と大学院の両レベルで応用しています。また、進化に関する最先端の視点を一般の人々に教えることにも関心がある。

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Faculty Member教員メンバー

Jonathan Woodwardジョナサン・ウッドワード

Organization for Programs on Environmental Sciences 環境科学プログラム推進機構

Jonny Woodward was born in the United Kingdom and studied for his undergraduate and doctoral degrees in chemistry at the University of Oxford. Throughout his career he has shared two passions; chemistry research and chemistry education. While working as an academic in the UK, he was responsible for introducing a number of important educational developments, including the national ‘Chemistry: The Next Generation’ program, managed by the Royal Society of Chemistry and helping develop the first Interdisciplinary Science degree in the UK taught entirely by Problem Based Learning. In 2007 he was awarded the Royal Society of Chemistry’s Higher Education Teaching Award. Since 2011, Jonny has been an associate professor at the University of Tokyo. He has devoted himself to constantly find new ways to improve the learning experiences of his students, with a recent focus on ‘Flipped Classroom’ approaches. He is also focused on sharing ideas about pedagogy and teaching and learning throughout the University of Tokyo and in the wider Japanese educational and chemistry communities.

英国生まれ。オックスフォード大学で化学の学士号と博士号を取得。化学研究と化学教育という2つの情熱を持ちながら英国で研究者として働く傍ら、全国的な「Chemistry’s Next Generation」プログラムなど、数々の重要な教育開発の導入に携わる。英国王立化学会が運営する「Chemistry: The Next Generation」プログラム、問題解決型学習で教える英国初の学際的科学学位の開発にも貢献し、2007年には英国王立化学会の高等教育指導賞を受賞。2011年からは、東京大学の准教授を務めている。学生の学習体験を向上させるための新しい方法を常に模索し、最近では「反転授業」のアプローチに力を入れている。また、教育学や教育・学習に関するアイデアを東京大学や日本の教育・化学界に広く伝えることにも力を注いでいる。

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Faculty Member教員メンバー

Tito Akindeleティト・アキンデレ

Center for Global Education グローバル教育センター

Tito was born in London but grew up in Nigeria, where he had his elementary and secondary school education. He obtained a BSc in chemistry and an MSc in cancer cell and molecular biology from the University of Leicester, UK. His undergraduate education involved a study abroad year at the State University of New York at Buffalo. After Ph.D. studies (organic chemistry) at the Imperial
College London and the University of Leeds, he worked at Kyoto University, Pfizer (Sandwich),RIKEN (Wako), and the University of Tsukuba. His research interests focus on the development of small-molecule modulators and probes of the protein-protein interactions involved in oncogenic,neurodegenerative, and cardiovascular diseases. He is also interested in the development of personalised teaching as a means of motivating students. At the University of Tokyo, he is affiliated with the ALESS/ALESA/FLOW program and the Center for Global Education.

ロンドンで生まれた後ナイジェリアで育ち、小学校と中学校を卒業。イギリスのレスター大学で、化学で理学士号、がん細胞・分子生物学で修士号を取得。学部時代にはニューヨーク州立大学バッファロー校に留学。イギリス帝国大学で有機化学の博士号を取得。カレッジ・ロンドン、リーズ大学を経て、京都大学、ファイザー(サンドイッチ)、理化学研究所(和光)、筑波大学。主な研究テーマはがん化に関わるタンパク質間相互作用の低分子モジュレーターやプローブを開発する、神経変性疾患、心血管疾患の開発にも関心を寄せている。生徒のやる気を引き出す手段として、個人指導を行う。東京大学ではALESS/ALESA/FLOWプログラム、グローバル教育センターと提携している。

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Faculty Member教員メンバー

Paul Consalviポール・コンサルヴィ

Graduate School of Frontier Sciences 大学院新領域創成科学研究科

Paul is a Project Professor in Critical Thinking and Technical Writing. He strives to apply his more than 30 years of multicultural business experience and passion for instructional design to deliver learning experiences for the science community on topics such as critical thinking, design thinking, systems thinking, project management for writing projects, and cross-culture communications. Furthermore, he has been sharing his experience as a trainer for over 20 years. He designs and delivers action learning and project-based learning programs which enable businesses to think strategically, deal with uncertainty, ambiguity, and paradox, and have more confidence to handle risk and make changes.

クリティカルシンキングとテクニカルライティングの特任教授。30年以上にわたる多文化ビジネスの経験と教育デザインへの情熱を活かし、クリティカルシンキング、デザインシンキング、システムシンキング、ライティングプロジェクトのプロジェクトマネジメント、異文化コミュニケーションといったテーマで、サイエンスコミュニティのための学習体験を提供することに努める。さらに、20年以上にわたってトレーナーとしての経験も伝えている。企業が戦略的に考え、不確実性や曖昧さ、パラドックスに対処し、リスクに対処して変化を起こす自信を持てるようにするアクションラーニングやプロジェクトベースの学習プログラムを設計・提供する。

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Administrative Staff事務局スタッフ

Sachiko Arai新井 佐知子

Globalization Office グローバリゼーションオフィス

Arai san has many years of experience working at UTokyo and supports GFD activities with accounting and budget management.

東京大学で長年勤務し、会計や予算管理でGFDの活動をサポートしている。

Student Assistant学生アシスタント

Anna Cuiアンナ・サイ

PEAK ピーク

Anna Cui is a third-year PEAK student at the University of Tokyo. She is currently pursuing a Bachelor of Arts, majoring in the International Program on Environmental Sciences. She has many years of experience working as a graphic designer, and she is very passionate about recurve archery.

東京大学PEAKプログラム3年生。国際プログラム環境科学専攻。グラフィックデザイナーとして豊富な経験を有し、リカーブアーチェリーに情熱を注いでいる。