- Time to TALK
2.4 Teaching Academic Oral Communication through Social Media Analysis ソーシャルメディア分析を用いた学術的オーラルコミュニケーションの教育
Event Details
Date/Time: Tuesday, February 4, 12:15-13:00 (JST)
Online: Zoom
Speaker: Eric Vanden Bussche
Language: English(英語)
Speaker Bio
Eric Vanden Bussche エリック・ヴァンデン・ブッシュ
Eric Vanden Bussche is a Project Assistant Professor at the University of Tokyo, where he teaches academic writing and East Asian Studies. His research interests include historical geography, border disputes in East Asia, and Asian immigration to Brazil. He holds a PhD in East Asian History from Stanford University.
エリック・ヴァンデン・ブッシュ。東京大学特任講師。アカデミック・ライティングと東アジア研究を教えている。研究対象は、歴史地理学、東アジアの国境紛争、ブラジルへのアジア移民など。スタンフォード大学で東アジア史の博士号を取得。
Abstract
This talk examines how students in an academic communication course (FLOW) deepened their understanding of rhetorical strategies through the analysis of Donald Trump’s social media posts. It will demonstrate how this exercise not only helped students critically evaluate social media sources but also encouraged them to develop an awareness of their own rhetorical choices and discursive practices. In the process, students explored how rhetorical practices vary across different settings, from social media platforms to academic presentations. By engaging with real-world examples, students were able to refine their discursive practices and strengthen their ability to present research persuasively in both academic and public contexts.
このセミナーでは、アカデミック・コミュニケーション科目(FLOW)の履修生が、ドナルド・トランプのソーシャルメディア投稿の分析を通じて、レトリックに関する理解をどのように深めたかを検証します。この授業活動は、学生がソーシャルメディアの引用元を批判的に評価するのを促しただけでなく、自分たち自身が実践しているレトリックや言説の選択についての認識を育むのに役立ちました。また、その過程で学生たちは、SNSプラットフォームから学術的プレゼンテーションまで、さまざまな場面でのレトリックの使用法がどのように異なるかを探求しました。実世界の例に取り組むことで、学生は自らのコミュニケーション能力を実践的に洗練させ、学術的および公的な文脈の両方で説得力を持って研究成果を提示する能力を強化することができました。
Contact
gfd-tokyo@adm.c.u-tokyo.ac.jp